1.0 Pengenalan
Laporan tugasan ini mengandungi dua
bahagian dimana bahagian satu adalah merupakan kandungan mengenai tiga tokoh
pemimpin dunia manakala bahagian kedua mengandungi isu mengenai pemimpin dan
pengurus; definisi dan perbezaan antara kedua-duanya.
Tiga tokoh pemimpin dunia yang
dimaksudkan adalah Saidina Abu Bakar, Saidina Umar Al khattab dan Saidina
Uthman Affan. Laporan ini akan mengupas latarbelakang tokoh-tokoh berkenaan,
sumbangan kepada pemerintahan pada zamannya, dan pengakhiran kepada pemerintahan
mereka dan pengganti mereka. Seterusnya kesimpulan kepada pemilihan mereka
sebagai pemimpin yang dikagumi.
Bahagian kedua adalah berkenaan dengan
perbezaan diantara pemimpin dan pengurus, pro dan kontra secara umum, ciri-ciri
yang ada dan juga kesimpulan kepada kedua-duanya setelah diperbandingkan.
2.0 Bahagian I
Tokoh-tokoh pemimpin dunia yang
terkenal pada zaman khulafa’ Al-rasyidin memerintah selama 29 tahun bermula
seawal 11 hijrah sehinggalah sekitar 41 hijrah. Antara khalifah-khalifah
tersebut adalah saidina abu bakar, saidina umar dan saidina uthman.
Masing-masing mempunyai ciri-ciri unik dan keistimewaan yang tersendiri semasa
menjadi khalifah. Dengan latar belakang yang berbeza-beza, khalifah-khalifah
ini mentadbir kerajaan Islam pada masa itu dengan cemerlang, sekaligus
menaikkan imej dan status kerajaan Islam. Bahagian satu ini akan mengupas
biodata tokoh-tokoh pemimpin Islam ini satu-persatu, sumbangan mereka dalam
pentadbiran negara dan pengakhiran pemerintahan mereka dalam kerajaan yang
dibentuk melalui musyawarah.
2.1 Abu Bakar As-Siddiq
Nama sebenar beliau ialah Abdullah
ibni Abi Qahafah. Dilahirkan 2 tahun selepas kelahiran Nabi Muhamad s.a.w.
Beliau berketurunan dari bani tamim dan merupakan orang pertama memeluk Islam. Beliau
pada awalnya digelar Abdul Kaabah[1]. Beliau
amat terkenal dengan gelaran As-Siddiq[2];
kerana mengakui kebenaran Rasulullah s.a.w. dalam peristiwa Isra’ Mikraj.
Beliau juga terkenal kerana mempunyai sifat jujur, pekerti yang baik dan sikap
yang terpuji.
2.1.1 Latarbelakang
Saidina Abu Bakar As-Siddiq merupakan
sahabat Nabi Muhammad s.a.w. yang paling rapat sekali. Semasa Nabi Muhammad
s.a.w. berhijrah dari Makkah ke Madinah pada tahun 622M, hanya beliau seorang
yang mengikuti Rasulullah s.a.w. tanpa ditemani oleh orang lain. Rasulullah S.A.W
mengahwini anak perempuan beliau iaitu Saidatina Aishah tidak lama selepas
penghijrahan ke Madinah berlaku. Beliau sebelum itu merupakan seorang saudagar
yang kaya dan sanggup berkorban harta dan nyawa untuk Islam. Beliau juga
dikenangi kerana jasanya membebaskan beberapa hamba yang beragama Islam
daripada tuan mereka yang kafir termasuklah Bilal Bin Rabah. Merujuk kepada
gelaran as-siddiq yang diberi, apabila orang ramai mengatakan baginda berdusta,
malah ada dikalangan sahabat yang ragu-ragu tentang peristiwa tersebut, Saidina
Abu Bakar menjadi orang pertama membenarkan dan mempercayai peristiwa tersebut
dengan penuh keyakinan tanpa ragu-ragu.
2.1.2 Menjadi khalifah pertama
Semasa Rasulullah s.a.w. sedang sakit
tenat, baginda mengarahkan supaya Saidina Abu Bakar mengimamkan solat orang
Islam. Selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w., sebuah majlis yang dihadiri oleh
golongan Ansar dan Muhajirin ditubuhkan untuk melantik seorang khalifah bagi
memimpin umat Islam. Hasil daripada perjumpaan itu, Saidina Abu Bakar dilantik
dan menjadi khalifah pertama umat Islam.
Perlantikan Saidina Abu Bakar mendapat
tentangan daripada beberapa orang yang ingin melantik Saidina Ali Abi Talib
sebagai khalifah kerana Saidina Ali merupakan menantu dan sepupu Rasulullah
s.a.w. Golongan Syiah yang merupakan golongan daripada keluarga Bani Hashim
menentang perlantikan Saidina Abu Bakar. Tentangan itu tamat selepas Saidina
Ali Abi Talib membai’ahkan[3]
Saidina Abu Bakar. Ada
pendapat mengatakan bahawa Saidina Ali Abi Talib hanya membai’ahkan Saidina Abu
Bakar selepas enam bulan.
2.1.3 Polisi pentadbiran
Semasa saidina abu bakar mentadbir
kerajaan sebagai khalifah yang pertama, beliau memerangi org murtad, nabi palsu
dan yang enggan membayar zakat kerana
sesiapa yang mengingkari kewajipan zakat adalah menafikan rukun Islam. Beliau
juga menggerakkan semula tentera Usamah b Zaid utk memerangi tentera Ghassan yg
membunuh utusan Rasulullah kerana beliau tidak akan merubah bendera yang telah
diikat oleh Rasulullah s.a.w. selain mentaati keputusan Rasulullah s.a.w.
Beliau juga melantik khalifah selepasnya bertujuan memelihara perpaduan umat
islam supaya tidak timbul perselisihan untuk melantik khalifah selepasnya.
2.1.4 Sumbangan Saidina Abu Bakar
Saidina Abu Bakar walaupun hanya
memerintah selama dua tahun (632-634)M, tetapi beliau banyak menyumbang
terhadap perkembangan Islam. Beliau berjaya menumpaskan golongan Riddah yang
ada diantaranya murtad dan ada diantaranya mengaku sebagai nabi. Beliau juga
mula mengumpulkan ayat-ayat al-Quran dan beliau juga berjaya meluaskan pengaruh
Islam.
2.1.4.1 Peperangan Islam-Riddah
Masalah mula timbul apabila Saidina
Abu Bakar dilantik menjadi khalifah. Masalah ini mengugat kestabilan dan
keamanan kerajaan Islam. Banyak puak-puak Arab memberontak dan menentang
khalifah. Sesetengah daripada mereka enggan membayar zakat manakala ada pula
yang kembali kepada menyembah berhala dan mengikut tradisi lama mereka.
Puak-puak ini mendakwa bahawa mereka hanya menurut perintah Rasulullah s.a.w.
dan memandangkan Rasulullah s.a.w. telah wafat maka mereka tidak perlu lagi
mengikut ajaran Islam dan mereka telah bebas.
Saidina Abu Bakar menegaskan bahawa
mereka bukan sahaja menyatakan taat sembah kepada seorang pemimpin malah mereka
kini tergolong dalam golongan Muslim. Ada
diantara mereka mendakwa bahawa mereka ialah nabi dan rasul. Bagi menumpaskan
penghinaan dan perbuatan murtad ini maka Saidina Abu Bakar melancarkan perang
terhadap golongan yang digelar golongan Riddah. Hal ini merupakan permulaan
siri Peperangan Islam-Riddah. Antara orang yang mengaku menjadi nabi ialah
Musailamah al-Kazzab. Khalid Al-Walid berjaya menumpaskan Musailimah dalam
suatu pertempuran.
2.1.4.2 Ekspedisi ke Utara
Selepas berjaya mengurangkan golongan
riddah, Saidina Abu Bakar mula menghantar panglima-panglima perang Islam ke
utara untuk memerangi Byzantine (Rom Timur) dan Empayar Parsi. Khalid Al-Walid
berjaya menawan Iraq
dalam hanya satu kempen ketenteraan. Beliau juga menempuh kejayaan dalam
beberapa ekspedisi ke Syria.
Menurut seorang orientalis Barat, kempen Saidina Abu Bakar hanyalah sebuah
lanjutan daripada Perang Riddah. Hal ini jelas salah memandangkan kebanyakan
golongan riddah terletak di selatan Semenanjung Arab dan bukannya di utara.
2.1.4.3 Pengumpulan al-Quran
Menurut ahli sejarah Islam, selepas
siri Peperangan Islam-Riddah ramai orang yang mahir menghafaz al-Quran
terbunuh. Saidina Umar Al-Khatab (khalifah yang berikutnya) meminta Saidina Abu
Bakar untuk mula menjalankan aktviti pengumpulan semula ayat-ayat al-Quran.
Saidina Uthman Affan kemudiannya melengkapkan aktiviti pengumpulan al-Quran
semasa beliau menjadi khalifah.
2.1.5 Kewafatan Saidina Abu Bakar
Saidina Abu Bakar wafat pada 23 Ogos
634M di Madinah iaitu dua tahun selepas menjadi khalifah. Ada dua pendapat mengenai sebab kematian
Saidina Abu Bakar. Ada
yang mengatakan disebabkan keracunan dan ada pula yang mengatakan Saidina Abu
Bakar meninggal dunia secara biasa. Sebelum kewafatannya, Saidina Abu Bakar
mengesa masyarakat menerima Saidina Umar Al-Khatab sebagai khalifah yang baru.
Saidina Abu Bakar dikebumikan di sebelah makam Nabi Muhammad s.a.w. di Masjid
an-Nabawi yang terletak di Madinah.
2.2 Umar Al-Khattab
Nama sebenar beliau adalah Umar
Al-khattab bin Naufal. Saidina Umar al-Khattab dilahirkan pada 581 masihi, kadang-kadang
dipanggil juga sebagai Umar al-Farooq ataupun Omar atau Umar. Beliau merupakan
seorang keturunan Bani Adi iaitu salah satu golongan puak Bani Adi, Quraisy.
Dia menjadi khalifah kedua Islam pada 23 Ogos (633-644)M bersamaan 22
Jamadilakhir tahun 13 Hijrah dan merupakan salah satu khalifah di dalam Khulafa’
al-Rasyidin.
Jasa dan pengaruhnya terhadap
penyebaran Islam sangat besar hingga Michael H. Heart[4]
menempatkannya sebagai orang paling berpengaruh nombor 51 sedunia sepanjang
masa.
2.2.1 Latarbelakang
Saidina Umar dilahirkan di Makkah.
Bapanya bernama Khattab bin Naufal Bin Abdul Uzza dan ibunya Hantamah binti
Hasyim. Beliau dikatakan terdiri daripada golongan kelas pertengahan. Beliau
juga berilmu iaitu merupakan perkara yang amat jarang pada masa tersebut dan
juga merupakan seorang pejuang dan wira yang gagah dan terkenal kerana
kegagahannya.
Saidina Umar merupakan seorang pemuda
yang disegani dan ditakuti pada masa itu. Perwatakkannya yang keras menyebabkan
beliau mendapat gelaran “Singa Padang Pasir”. Beliau juga begitu tegas dalam
membela ajaran tradisi masyarakat Quraisy pada masa itu, yang menyembah berhala
serta menjaga adat-istiadat mereka. Bahkan, anak perempuannya ditanam
hidup-hidup demi menjaga kehormatan agama dan kepercayaan yang dipegang.
2.2.2 Menjadi khalifah kedua
Apabila Saidina Abu Bakar Assiddiq
jatuh sakit dan merasa ajalnya hampir tiba, beliau mula merasa bimbang akan
berlaku perpecahan yang akan melemahkan perpaduan. Demi menyelamatkan umat
Islam, beliau mengambil langkah menentukan khalifah selepasnya. Khalifah Abu
Bakar berpendapat orang yang paling layak ialah Umar al-Khattab. Beliau meminta
pandangan dari beberapa orang sahabat. Mereka semuanya menyatakan kelebihan
Umar dan bersetuju dengan perlantikan tersebut.
Uthman Affan menulis wasiat tersebut
di atas permintaan Abu Bakar as-Siddiq. Setelah selesai wasiat itu ditulis, Abu
Bakar as-Siddiq meminta diperdengarkan dahulu kepadanya sebelum diumumkan
kepada orang ramai. Setelah diumumkan Saidina Abu Bakar bertanya kepada orang
ramai tentang persetujuan perlantikan tersebut dan orang ramai menyatakan
persetujuan.
2.2.3 Polisi pentadbiran
Saidina umar telah menyusun semula
pentadbiran tanah yang dikuasai oleh tentera Islam; tidak membahagikan tanah yg
dikuasai tentera dalam peperangan sebagai harta “al-Ghanimah”; tidak
boleh membeli tanah atau dibeli atau dimiliki ; tanah dimasukkan sebagai harta negara.
Beliau juga tidak membenarkan sahabat keluar atau meninggalkan kota Madinah kecuali
apabila diizinkan
2.2.4 Sumbangan Umar Al-Khattab
Semasa pemerintah Saidina Umar,
empayar Islam berkembang dengan pesat; menawan Mesopotamia dan sebahagian
kawasan Parsi daripada Empayar Parsi, dan menawan Mesir, Palestin, Syria,
Afrika Utara, dan Armenia daripada Byzantine[5]. Ada diantara pertempuran
ini menunjukkan ketangkasan tentera Islam seperti Perang Yarmuk yang
menyaksikan tentera Islam yang berjumlah 40,000 orang menumpaskan tentera
Byzantine yang berjumlah 120,000 orang. Hal ini mengakhiri pemerintahan
Byzantine di selatan Asia Kecil.
Pada tahun 637M, selepas pengempungan
Baitulmuqaddis yang agak lama, tentera Islam berjaya menakluk kota tersebut. Paderi besar Baitulmuqaddis
iaitu Sophronius menyerahkan kunci kota
itu kepada Saidina Umar. Beliau kemudiannya mengajak Saidina Umar supaya
bersembahyang di dalam gereja besar Kristian iaitu gereja Church of the Holy
Sepulchre[6]
(sila rujuk lampiran 1). Saidina Umar menolak dan sebaliknya menunaikan solat
tidak beberapa jauh daripada gereja tersebut kerana tidak ingin mencemarkan
status gereja tersebut sebagai pusat keagamaan Kristian. Lima puluh tahun kemudian, sebuah masjid yang
digelar Masjid Umar dibina di tempat Saidina Umar menunaikan solat.
Lain-lain sumbangan beliau adalah :
- Menyusun pentadbiran Majllis Syura
- Menubuhkan beberapa jabatan bagi melicinkan pentadbiran negara seperti Diwan al-Jund dan Diwan al-Kharaj
- Menyusun undang-undang tanah
- Mengisytiharkan kalender mengikut tahun
- Menubuhkan pasukan polis dan tentera laut
2.2.4.1 Memeluk Islam
Semasa Nabi Muhammad s.a.w. mula
menyebarkan Islam secara terang-terangan, Saidina Umar mempertahankan ajaran
tradisi masyarakat Quraisy. Saidina Umar ialah antara orang yang paling kuat
menentang Islam pada masa itu. Menurut ahli sejarah Islam, semasa Saidina Umar
dalam perjalanan untuk membunuh Rasulullah s.a.w., beliau bertembung dengan
Nu’aim bin Abdullah yang mengatakan bahawa adik perempuannya telah memeluk
Islam.
Saidina Umar pergi ke rumah adiknya
dan mendapati adiknya sedang membaca ayat-ayat Al Qur’an (surat Thoha). Dalam keadaan yang marah dan
kecewa beliau memukul adiknya. Apabila melihat adiknya berdarah, beliau meminta
maaf dan sebagai balasan beliau akan membaca secebis ayat Al Quran kepada
adiknya. Beliau berasa terharu apabila mendengar ayat-ayat Al Quran yang begitu
indah sehinggakan beliau memeluk Islam pada hari itu juga. Selepas peristiwa
terbabit, beliau berjanji akan melindungi Islam sehingga ke titisan darah
terakhir.
2.2.4.2 Saidina Umar di Madinah
Saidina umar merupakan antara individu
yang berhijrah ke Yathrib (kemudiannya dikenali sebagai Madinah). Dia merupakan
salah seorang daripada Sahabat Rasulullah s.a.w.. Pada tahun 625M, anak
perempuan Saidina Umar iaitu Hafsa mengahwini Nabi Muhammad s.a.w.
2.2.5 Kewafatan Saidina Umar Al-Khattab
Saidina Umar wafat pada tahun 644M selepas
dibunuh oleh seorang hamba Majusi Parsi yang bernama Abu Lukluk atau Fairuz Abu
Lukluk yang menikam Saidina Umar kerana menyimpan dendam terhadap Saidina Umar.
Dia menikam Saidina Umar sebanyak enam kali sewaktu Saidina Umar menjadi imam
di Masjid al-Nabawi, Madinah.
Saidina Umar meninggal dunia dua hari
kemudian dan dikebumikan di sebelah makam Nabi Muhammad s.a.w. dan makam
Saidina Abu Bakar. Saidina Uthman Affan dilantik menjadi khalifah selepas
kematiannya.
2.3 Uthman Affan
Saidina Uthman berasal daripada
keluarga Umaiyah yang lahir pada tahun 574M dan dilantik menjadi khalifah pada
tahun 644M selepas Saidina Umar al-Khattab meninggal dunia.
2.3.1 Latarbelakang
Dilahirkan 5 tahun selepas kelahiran
Nabi Muhammad saw. Beliau berketurunan dari Bani Umayyah. Beliau juga diantara orang pertama yang memeluk Islam. Beliau diberi gelaran Zu Nuarain;
kerana mengahwini dua puteri Rasulullah s.a.w. Sejak kecil lagi beliau terkenal
dengan peribadi yang mulia, lemah lembut, hartawan, dermawan dan semangat jihad
yang tinggi dalam mengembangkan Islam.
Beliau dilantik menjadi khalifah
selepas kematian Khalifah Umar ra. yang ditikam. Beliau dilantik menjadi
khalifah pada tahun 23 Hijrah oleh jawatankuasa syura yang ditubuhkan oleh
Khalifah Umar al-Khattab ra.
2.3.2 Menjadi khalifah ketiga
Ketika Khalifah Umar di rawat kerana ditikam oleh Abu Lu’luah yang
beragama Majusi, beberapa sahabat datang menemui beliau, mencadangkan untuk
melantik pengganti. Mulanya beliau enggan tetapi setelah didesak akhirnya
beliau bersetuju dan mencalonkan 6 orang sahabat terkemuka; Uthman Affan, Ali bin Abi Talib, Talhah bin
Ubaidah, Az-Zubair al-Awwam, Saad bin Abi Waqas dan Abdul Rahman Auf.
Beliau melantik anaknya Abdullah bin
Umar sebagai saksi yang layak memilih tetapi bukan dipilih. Setelah Umar wafat,
mesyuarat memilih khalifah dijalankan, Talhah bin Ubaidah, Az-Zubair
al-Awwam, Saad bin Abi Waqas menarik diri. Abdul Rahman bin Auf meminta supaya
beliau dibenarkan menarik diri dan menjadi pemegang amanah untuk perlantikan
tersebut. Beliau telah menemui sahabat terkemuka dan orang ramai termasuk kaum
wanita tentang perlantikan sebagai khalifah, termasuk Saidina Ali dan Uthman
sendiri, tentang siapakah yang paling layak. Melalui jawapan mereka dan
pandangan sahabat dan orang ramai maka Abdul Rahman mengistiharkan Uthman Affan
sebagai khalifah, dan para sahabat melakukan bai’ah.
2.3.3 Polisi pentadbiran
Ahli sejarah telah membahagikan tempoh
pemerintahan Khalifah Uthman selama 12 tahun kepada dua bahagian iaitu
pertamanya zaman atau tahap keamanan dan keagungan Islam, manakala yang
keduanya pula ialah tahap atau zaman “Fitnatul-Kubra” iaitu zaman
fitnah.
2.3.3.1 Bidang Ketenteraan
Khalifah Uthman banyak melakukan
perluasan kuasa terhadap beberapa buah negara dalam usahanya menyebarkan Islam,
ini dapat dilihat pada keluasan empayar Islam yang dapat mengatasi keluasan
empayar Rom Timur dan juga empayar Parsi pada zaman kegemilangan mereka. Antara
wilayah baru yang telah berjaya ditakluki ialah Cyprus, Afganistan, Samarqand,
Libya, Algeria, Tunisia, Morocco dan beberapa buah negara lagi. Beliau juga
bertanggungjawab dalam menubuhkan angkatan tentera laut Islam yang pertama bagi
menjamin keselamatan dan melakukan perluasan kuasa. Banyak negara-negara yang
telah dibuka melalui angkatan tentera ini.
2.3.3.2 Pembukuan Al-Quran
Perluasan kuasa telah menyebabkan
penyebaran Islam terjadi secara meluas. Apabila ramainya orang-orang yang
memeluk Islam sudah tentu banyaknya perbezaan antara sesuatu wilayah dengan
wilayah yang lain dari segi mereka mempelajari Islam. Apa yang paling ketara
sekali ialah dalam masalah mereka mempelajari Al-Quran. Banyak terdapatnya
perbezaan bacaan yang membawa kepada salah bacaan antara satu tempat dengan
tempat yang lain. Dengan keadaan ini banyak terjadinya salah faham dan saling
tuduh menuduh sesama orang Islam dalam menyatakan siapakah yang betul
pembacaannya.
Oleh itu Khalifah Uthman telah
mengadakan satu naskhah Al-Quran yang baru yang mana ianya digunakan secara
rasmi untuk seluruh umat Islam. Khalifah Uthman telah menggunakan lahjah Bahasa
Quraish dan yang mana Al-Quran yang berbeza telah dibakar. Al-Quran inilah yang
digunakan hingga kehari ini yang mana ianya dikenali dengan nama Mushaf
Uthmani. Langkah-langkah ini bertujuan untuk menjamin kesucian Al-Quran sebagai
sumber perundangan Islam.
2.3.3.3 Pembesaran Masjid Nabawi
Masjid
Nabawi telah menjadi padat kerana dipenuhi dengan jemaah yang semakin ramai,
Oleh itu Khalifah Uthman telah membesarkan masjid tersebut dengan membeli tanah
bagi memperluaskan kawasan tersebut. Masjid tersebut telah diluaskan pada tahun
29 Hijrah.
2.3.3.4 Menyebarkan Dakwah Islam
Khalifah Uthman sering berdakwah di
penjara dan beliau berjaya mengislamkan ramai banduan. Beliau juga banyak
mengajar hukum-hukum Islam kepada rakyatnya. Ramai pendakwah telah dihantar
keserata negeri bagi memperluaskan ajaran Islam. Beliau juga telah melantik
ramai pengajar hukum Islam dan juga melantik petugas khas yang membetulkan
saf-saf solat. Beliau juga banyak menggunakan Al-Quran dan as-Sunah dalam
menjalankan hukum-hukum.
2.3.5 Sumbangan Uthman Affan
1.
Menakluk
Syria,
kemudian mengangkat Mu’awiyah sebagai Gabenor.
2.
Menakluk
Afrika Utara, dan mengangkat Amr bin Ash sebagai Gabenor.
3.
Menakluk
daerah Arjan dan Persia.
4.
Menakluk
Khurasan dan Nashabur di Iran.
5.
Memperluas
Masjid Nabawi, Madinah dan Masjidil Haram, Makkah.
6.
Membakukan
dan merasmikan mushaf yang disebut Mushaf Uthmani, iaitu kitab suci Al-qur’an
yang dipakai oleh seluruh umat islam seluruh dunia sekarang ini. Khalifah Uthman membuat lima salinan dari Al-quran ini dan
menyebarkannya ke berbagai wilayah Islam.
7.
Setiap
hari jum’at beliau memerdekakan seorang budak selama 12 tahun.
2.3.8 Kewafatan Saidina Uthman Affan
Khalifah Uthman sering berdakwah di
penjara dan beliau berjaya mengislamkan ramai banduan. Beliau juga banyak
mengajar hukum-hukum Islam kepada rakyatnya. Ramai pendakwah telah dihantar
keserata negeri bagi memperluaskan ajaran Islam. Beliau juga telah melantik
ramai pengajar hukum Islam dan juga melantik petugas khas yang membetulkan
saf-saf solat. Beliau juga banyak menggunakan Al-Quran dan as-Sunah dalam
menjalankan hukum-hukum. Beliau wafat
pada 18 Zulhijjah tahun 35H
ketika berusia 80 tahun kerana dibunuh oleh pemberontak ketika sedang membaca
al-Quran.
3.0 Bahagian II
Bahagian dua akan mengupas
perbandingan diantara pemimpin dan pengurus dengan mendalam disamping meneroka
maksud kedua-duanya dalam konteks yang sesuai pada masa kini. Seperti yang kita
ketahui, satu teori mengatakan “leader are born not made; but manager aren’t
born but they are made”[7].
3.1 Definisi pengurus
Kita pernah mendengar dari media massa
tentang beberapa organisasi perniagaan khususnya, yang telah gagal bukan
semata-mata kerana masalah persaingan tetapi juga disebabkan oleh pergolakan di
dalam organisasi itu sendiri seperti tidak ada persefahaman antara pihak atasan
dengan peringkat bawahan, perancangan dan ramalan yang tidak tepat, pembaziran
sumber atau penyusunan struktur yang mengelirukan.
Pengurusan, pada amnya dapat
didefinisikan seperti berikut:
1. Pengurusan sebagai proses
perancangan, penyusunan, pengarahan, dan pengawalan usaha ahli-ahli organisasi
dan menggunakan semua sumber organisasi untuk mencapai matlamat organisasi.
2. Pengurusan sebagai proses
pengarahan, penyelarasan, dan pengaruh ke atas operasi organisasi untuk
mencapai matlamat yang dikehendaki dan prestasi sepenuhnya.
Definisi di atas, walaupun mempunyai
sedikit perbezaan dari segi bilangan dan jenis fungsi pengurusan, tetapi
kedua-dua definisi itu mengandungi perkataan "proses" dan
"matlamat". Ini bermakna, dua aspek penting di dalam pengurusan
ialah:
1. Pengurusan sebagai proses:
Menjalankan kerja secara sistematik serta memerlukan hubungan tertentu antara
satu aktiviti dengan satu aktiviti yang lain.
2. Mencapai matlamat organisasi: Apabila aktiviti organisasi itu berjalan dengan teratur dan berhubung atau membantu antara satu dengan lain, maka matlamat organisasi itu dapat dicapai. Matlamat organisasi dapat berbentuk kualitatif (subjektif) atau kuantitatif (objektif).
2. Mencapai matlamat organisasi: Apabila aktiviti organisasi itu berjalan dengan teratur dan berhubung atau membantu antara satu dengan lain, maka matlamat organisasi itu dapat dicapai. Matlamat organisasi dapat berbentuk kualitatif (subjektif) atau kuantitatif (objektif).
Selain itu terdapat pelbagai definisi
pengurusan yang telah dikemukakan oleh para sarjana dalam bidang pengurusan. Secara
amnya pengurusan merujuk kepada proses pencapaian matlamat organisasi mengikut
cara yang berkesan dan cekap. Ini dilakukan melalui proses perancangan,
pengorganisasian, kepimpinan dan pengawalan sumber-sumber organisasi
(Daff,1997:8). Idea penting yang terkandung dalam definisi ini ialah :
(1) fungsi pengurusan ada empat iaitu
perancangan, pengorganisasian, kepimpinan dan pengawalan dan
(2) matlamat organisasi dicapai
mengikut cara yang berkesan dan cekap.
Semua organisasi mempunyai orang yang
bertanggungjawab untuk membantu mereka mencapai matlamat. Orang ini digelar
pengurus. Peranan pengurus ialah untuk memandu organisasi kearah pencapian matlamat.
Oleh kerana semua organisasi wujud untuk memenuhi tujuan-tujuan tertentu, maka,
golongan pengurus bertanggungjawab untuk menggabungkan dan menggunakan
sumber-sumber organisasi bagi memastikan organisasi mereka mencapai matlamat
yang dikehendaki. Secara khususnya, pengurus merupakan individu yang membuat
perancangan, pengorganisasian, kepimpinan dan pengawalan ke atas sumber-sumber
manusia, kewangan, fizikal dan maklumat organisasi. Memandangkan sumber manusia
merupakan asset terpenting dalam sesebuah organisasi, pengurus bertanggungjawab
menyelia kerja-kerja subordinatnya. Pengurus menggunakan pelbagai jenis
kemahiran untuk melaksanakan peranannya. Pengurus yang gagal menjalankan
fungsi-fungsi pengurusan dengan berkesan dan cekap akan menjejaskan kejayaan
organisasinya.
3.1.1 Sifat-sifat seorang pengurus yang baik
Menjadi seorang pengurus, pegawai
atasan ataupun manager seringkali diidam-idamkan oleh ramai orang.
Sebagai seorang pengurus, kita perlu ada ciri-ciri yang baik untuk disayangi,
dihormati oleh orang bawahan. Tidak ada gunanya kalau kerjaya sebagai pengurus
tetapi ciri-ciri seorang pengurus yang baik tidak ada dalam diri kita. Antara ciri-ciri atau contoh-contoh menjadi
seorang pengurus yang baik
adalah seperti berikut:
3.1.1.1 Memberi motivasi kepada orang
bawahan.
Sesuatu orgranisasi itu akan kukuh dan
mempunyai momentum gerak kerja yang tinggi apabila bos mereka sentiasa memberi
galakan dan juga motivasi. Bila sebut motivasi, peranan yang perlu dilakukan
oleh seorang pengurus ialah seperti memberi galakan dan kata-kata semangat.
Memberi teladan yang baik kepada kakitangan. Menjadi inspirasi kepada
kakitangan.
3.1.1.2 Bijak mengagih-agihkan kerja
Tidak dinafikan sebagai seorang
pengurus, kadang-kadang mereka mempunyai masalah dalam mengagih-agihkan kerja
kepada kakitangan. Sebagai seorang pengurus, konsep ‘work smart’ digunapakai
kerana yang penting sesuatu kerja itu dapat dilaksanakan menerusi pembahagian
agihan yang sesuai.
3.1.1.3 Berpengetahuan dan bersikap prihatin
Seorang pengurus adalah seorang yang
berpengetahuan tinggi dan tidak lekang dari sikap prihatin kepada pegawai
bawahannya. Dengan ciri-ciri berilmu, maka mudahlah jika beliau ingin membantu
untuk menyelesaikan sebarang masalah yang berkaitan dengan tanggungjawab dan
urusan kerja yang berkaitan. Selain dari itu, kepekaan terhadap apa jua respon
positif atau negatif daripada mereka adalah perlu untuk mengekalkan hubungan
yang positif diantara pegawai dan pengurus.
3.1.1.4 Membenarkan kesilapan sebagai pengajaran untuk ke arah
pembaikan.
Pekerja yang baik tidak semestinya
melakukan kerja tanpa kesalahan. Kesalahan itu adalah perkara biasa dalam
melakukan apa jua jenis pekerjaan. Sebagai seorang pengurus, kita perlu
bertoleransi dengan kesalahan yang dilkakukan oleh pekerja dan membimbing
mereka serta menjelaskan kepada mereka terhadap kesalahan yang telah dilakukan.
Itulah jalan terbaik untuk penambahbaikkan berkesan.
3.2 Definisi pemimpin
Pemimpin secara ringkasnya adalah
seorang kepala kepada sesuatu kumpulan. Boleh juga kita panggil sebagai seorang
ketua. Dalam sesuatu organisasi, pemimpin bolehlah dikatakan seorang yang
mempunyai ciri-ciri sebagai ketua yang suka diikuti dan dipercayai oleh
pengikutnya dan berpengaruh dalam semua segi.
Dalam satu definisi lain, pemimpin adalah
salah seorang yang mengetuai atau menginspirasikan sesuatu kumpulan untuk
mencapai objektif kumpulan. Bertujuan untuk mencapai objektif adalah peranan
utama yang perlu dipegang oleh seorang pemimpin atau ketua.
3.2.1 Sifat-sifat seorang pemimpin yang baik
Untuk menjadi seorang pemimpin bukan
setakat mempunyai kelulusan sijil, malah kekuatan dan keunikan sifat dalaman
juga harus ada bagi menjadi seorang pemimpin yang baik. Bukan sekadar
berpengetahuan tinggi, berkeyakinan, berketrampilan atau mempunyai kredibiliti
berkomunikasi dengan baik, sifat-sifat khusus juga perlu ada seperti dibawah :
3.2.1 Mentaliti yang positif
·
Kebijaksanaan
atau kebolehan membuat perhitungan yang jauh sebelum bertindak dengan menilai
antara yang baik dan buruk berdasarkan pertimbangan ilmu dan pengalaman.
·
Keberanian
atau kesungguhan serta kesanggupan menghadapi cabaran dan masalah serta risiko,
baik yang berpunca dari luar diri atau dalam diri sendiri.
3.2.2 Kemasyarakatan
·
Kesediaan
memberi dan menerima pendapat.
·
Sikap
positif dan terbuka.
·
Daya
penggerak dan semangat juang yang kuat.
·
Kebolehan
berkomunikasi secara berkesan.
3.2.3 Moraliti
·
Mempunyai
disiplin diri yang unggul.
·
Kebersihan
jiwa terutamanya dari segi keadilan, amanah, ketenangan, kesabaran, keteguhan
pendirian dan ketahanan diri.
·
Iman
yang teguh, terutama orang yang beragama Islam.
3.4 Perbezaan antara seorang pengurus dan
pemimpin
Dalam sistem
pengurusan, kepimpinan adalah proses yang melaksanakan fungsi-fungsi
pengarahan. Apa beza seorang pemimpin dan pengurus? Kepimpinan berbeza daripada
pengurusan. John Maxwel[8]
menjelaskan, kepimpinan ialah sifat yang lebih menjurus kepada hal-hal
perancangan strategik dan masa hadapan, manakala pengurusan pula lebih bersifat
penyelesaian terhadap agenda-agenda yang sedang berlaku.
Selain
itu, kepimpinan perlu wujud pada seorang ketua, manakala pengurusan pula boleh
dilakukan oleh semua peringkat dalam organisasi tertakluk kepada bidang kuasa
dan tahap-tahapnya. Bagi John Maxwell, tidak semua pengurus itu adalah
pemimpin, tapi pemimpin perlu boleh menjadi pengurus. Organisasi boleh berjalan
dengan baik dengan adanya pengurus yang cekap, tapi untuk berkembang dengan
pesat, perlukan seorang pemimpin. Adakalanya, pemimpin tidak perlukan
organisasi untuk punyai pengikut, berbeza dengan pengurus yang perlu organisasi
khas untuk berfungsi. Menurut Tariq Suwaidan[9]
(rujuk lampiran), kedua-dua unsur sama ada kepimpinan dan pengurusan adalah
saling berkepentingan antara satu sama lain dalam sesebuah organisasi. Walau
bagaimanapun menurut beliau, seseorang yang dianggap mempunyai daya kepimpinan
yang tinggi perlu juga mempunyai kemahiran pengurusan tetapi tidak semestinya
seorang pengurus perlu memiliki sifat kepimpinan yang baik.
Perbincangan
antara kepimpinan dan pengurusan ini menimbulkan perdebatan yang hangat di
kalangan sarjana pengurusan. Ada
yang mengatakan bahawa ilmu-ilmu pengurusan boleh dipelajari sedangkan
kepimpinan pula adalah bakat semula jadi seseorang yang merupakan anugerah
Tuhan. Namun ada juga yang mengatakan bahawa kepimpinan boleh dipelajari
sebagaimana ilmu pengurusan. Tariq Suwaidan membuat kesimpulan bahawa
kepimpinan terbahagi kepada dua bentuk; pertamanya bentuk yang boleh dipelajari
melalui latihan-latihan kepimpinan yang konsisten dan keduanya ialah ia
merupakan bakat semula jadi yang dianugerahkan oleh Allah sebagai mana
bakat-bakat lain seperti kesenian dan kemahiran-kemahiran fizikal.
Namun
dalam sistem pengurusan Islam, kepimpinan dilihat sebagai satu tanggungjawab
yang wujud dalam diri setiap manusia. Yang berbeza ialah tahap kemampuan
seseorang itu memimpin sama ada dalam skop yang sempit untuk diri dan keluarga
sahaja atau dalam skop yang lebih luas. Perbezaan ini ialah selari dengan
fitrah perbezaan manusia dan ia juga berkait rapat dengan proses kehidupan seseorang
itu. Ini bertepatan dengan tugas setiap manusia yang menjadi khalifah di bumi
Allah ini, dan bertempatan dengan hadis yang menyatakan bahawa setiap manusia
adalah pemimpin, dan akan dipertanggungjawabkan ke atas pimpinannya itu.
Oleh sebab itu, seseorang yang mempunyai daya kepimpinan yang tinggi mungkin boleh memimpina organisasi yang besar, manakala yang tidak mempunyai daya kepimpinan yang tinggi boleh memimpin organisasi yang kecil seperti keluarga dan seumpamanya.
Oleh sebab itu, seseorang yang mempunyai daya kepimpinan yang tinggi mungkin boleh memimpina organisasi yang besar, manakala yang tidak mempunyai daya kepimpinan yang tinggi boleh memimpin organisasi yang kecil seperti keluarga dan seumpamanya.
Selain
itu, perlu diketahui juga kerana ada pendapat yang mengatakan terdapatnya
perbezaan dan ada pula yang mengatakan tidak. Soalan ini mungkin terjawab bila
kita meneliti tugas dan tanggungjawab kedua-duanya. Sebenarnya, menjadi seorang
pemimpin bukan sekadar mengendalikan sekumpulan manusia. Mann (1965)
berpendapat, pemimpin memudahkan interaksi perorangan dan hubungan dalam
pekerjaan. Mereka mempromosikan penstrukturan tugas dan kerja-kerja yang perlu
disiapkan. Mereka juga mengatur dan menilai kerja-kerja yang telah dan
akan dilakukan. Sementara itu, tugas pengurus pula ialah merencana,
menyiasat, menyelaras, menilai, menguruskan penstafan, berunding dan mewakili
(Mahoney, Jerdee & Carroll, 1965, Achua; 2001). Sebenarnya kesemua
fungsi-fungsi pengurusan mempunyai potensi kearah menyediakan kepimpinan,
begitu juga semua aktiviti kepimpinan boleh menyumbang ke arah pengurusan.
Bennis dan Nanus pula percaya asas kepada perbezaan diantara keduanya adalah
terletak kepada definisi mengurus dan memimpin. Mengikut ahli-ahli teori
situasi “ mengurus bermaksud, bertanggungjawab terhadap sesuatu dan mengendali.
Memimpin pula melibatkan mempengaruhi; memandu arah, kelakuan, tindakan atau pendapat”
(Bennis & Nanus, 1985, m.s. 21).
Pengurusan bergantung
kepada kuasa sah yang rasmi untuk mempengaruhi orang lain dan ia juga
memberi penekanan kepada kecekapan. Sebaliknya, kepimpinan menggunakan
proses pengaruh sosial untuk mempengaruhi pengikut dan memberi fokus kepada
keberkesanan. Gardner juga percaya bahawa
pemimpin berfikir untuk jangka panjang, memahami hubungan kumpulannya
dengan organisasi luar, mereka juga cuba
menjangkau dan mempengaruhi konstituensi diluar sempadan kuasanya, memberi
penekanan kepada visi, nilai dan motivasi, mempunyai kemahiran berpolitik dan
selalu berfikir tentang pembaharuan (Gardner,
1990). Pemimpin tidak berpuas hati dengan status quo, sebaliknya, mereka lebih
gemar memberi cabaran dan inspirasi kepada pengikut mereka semasa bekerja
bersama dalam mencapai visi organisasi. Bennis dan Nanus mengatakan “dengan
memberi fokus kepada visi, pemimpin tersebut beroperasi dengan menggunakan
sumber emosi dan rohani organisasi, nilai-nilainya, iltizam dan aspirasi. Ini
berbeza dengan pengurus yang beroperasi dengan menggunakan sumber fizikal
organisasi iaitu dananya, kemahiran manusia, bahan mentah dan teknologi”(Bennis
& Nanus, 1985, m.s. 92). Satu lagi perbezaan diantara kepimpinan dan
pengurusan ialah kepimpinan melibatkan hubungan dengan pengikut. Ada orang yang
berpendapat pemimpin dan pengikut adalah dua kategori yang sangat berbeza.
Walaubagaimana pun kepimpinan dan kepengikutan adalah dua konsep yang berangkai
dan keduanya mesti difahami. Tanpa pemahaman salah satunya, maka seseorang itu
tidak akan dapat memahami gambaran sebenar mengenai kepimpinan (Heller &
Til, 1982;Witherspoon, 1997). Sebaik-baiknya hubungan ini patut dilihat sebagai
satu hubungan peranan yang ditemui dalam setiap organisasi. Witherspoon
seterusnya mencadangkan pemimpin dan pengikut mempunyai peranan yang berkaitan
dan saling bergantungan (Witherspoon, 1997). Hasil dari pergantungan ini,
kepimpinan sebenarnya dianugerahkan oleh pengikut. Dengan itu pengikut yang
baik akan menghasilkan pemimpin yang baik. Edgar Schein juga berpendapat, di
dalam organisasi yang berkesan terdapat paduan diantara kepimpinan yang baik
dan kepengikutan yang baik (Schein,1965).
Terdapat 5 perbezaan yang dapat kita
bincangkan antara siapa itu pengurus dan siapa itu pemimpin.
3.4.1 Komunikasi
Seorang ketua akan menggunakan bentuk
komunikasi sehala dan paling minima. Mereka lebih mudah memberikan arahan
berbanding perbincangan yang merupakan pendekatan yang digunakan oleh seorang
pemimpin. Kurangnya komunikasi juga menjadikan perlaksanaan sesuatu pekerjaan
itu tiada kesepakatan serta tidak bersama-sama. Komunikasi yang berkesan oleh seorang
pemimpin pula akan mampu menjana rasa bersama mereka yang dipimpin dan
memudahkan perhubungan di dalam sesuatu organisasi.
3.4.2 Kejujuran dan keikhlasan
Seorang pemimpin akan sentiasa
mementingkan keikhlasan dan kejujuran di dalam melaksanakan tugas bersama.
Pengurus pula lebih mudah untuk melaksanakan sesuatu atas dasar tugas
semata-mata dan tidak mementingkan soal perasaan serta keutamaan kejujuran di
dalam tindakan mereka. Kadangkala, seorang pengurus lebih mementingkan kejayaan
peribadi berbanding memikirkan kebajikan orang dibawahnya berbanding seorang
pemimpin yang sentiasa melebihkan orang yang dipimpinnya berbanding dirinya
sendiri.
3.4.3 Inisiatif
Pengurus seringkali mengharapkan orang
bawahan mereka untuk melakukan kerja lebih daripada kemampuan mereka tetapi
mereka sendiri sering ingin melepaskan diri. Ada juga dikalangan mereka yang hanya
menunggu arahan dari orang atasan tanpa bersikap proaktif dalam mendepani
permasalahan yang ada. Prinsip bagi seorang pemimpin adalah melakukan apa yang
termampu dalam diri mereka. Bukanlah semata-mata melakukan apa yang disuruh
atau memenuhi semua permintaan tanpa memikirkan keupayaan pasukannya. Selalu
bersikap proaktif menangani sebarang masalah dan halangan dalam tugasan yang
diberikan.
3.4.4 Bersemangat
Bagi seorang pemimpin, mereka
melakukan tugasan mereka dalam keadaan yang sentiasa bersungguh-sungguh. Bukan
hanya tatkala ada orang yang memerhatikan mereka. Pemimpin sentiasa menjadikan
kerja atau tugasan itu bersama dan amanah yang mesti dilaksanakan dalam cara
yang paling baik. Berbeza pula keadaannya dengan seorang pengurus, keutamaannya
adalah memastikan orang atasan atau sesiapa sahaja yang melihat mereka bekerja
berpuashati dan menerima pujian. Semangat mereka adalah terhadap pujian dan
balasan yang diterima bukan pada kesungguhan melaksanakan amanah.
3.4.5 Membimbing
Perbezaan yang paling ketara antara
keduanya adalah dari sudut membimbing orang bawahannya. Bagi seorang pengurus,
hanya perintah atau suruhan sahaja yang ada di dalam kamus berorganisasinya
berbanding seorang pemimpin yang sentiasa melihat orang dibawahnya harus
dipimpin dan diberikan peluang untuk berkembang dan memperbaiki diri. Keutamaan
dalam membimbing ini akan menghasilkan pekerja yang sentiasa positif terhadap
tugas dan peranan mereka. Jika dibandingkan dengan mereka yang hanya disuruh
dan tidak dibimbing bahkan sentiasa dimarahi.
4.0 Kesimpulan
Disini dapatlah disimpulkan bahawa
tokoh-tokoh pemimpin yang hebat pada zaman khulafa’ al rasyidin adalah
tergolong antara pemimpin-pemimpin dunia yang amat disegani. Kewibawaan mereka
dalam mentadbir kerajaan, menguruskan sumber manusia secara amnya, menguruskan
politik dan sosial amatlah dikagumi. Meluaskan kawasan penjajahan, memerangi
kemiskinan, kepalsuan dan meletakkan allah s.w.t sebagai sumber rujukan dalam
mentadbir alam dimana maksud khulafa itu sendiri adalah orang yang memegang
ketua negara Islam.
Selain daripada itu, ciri-ciri
kepimpinan khulafa adalah sentiasa mendampingi dan mendapat didikan Rasulullah,
sebagai sumber rujukan umat Islam, golongan terpilih lagi bijaksana, berilmu,
amanah, adil berani, tawaddu’, ikhlas dan berpendirian tegas, Rakyat dilayan
sama rata , tiada pengawal peribadi, kehidupan mereka sederhana dan lebih mengutamakan
akhirat dari dunia, rakyat berpeluang menyuarakan pandangan dan akhir sekali memberi
sumbangan harta peribadi untuk menegakkan Islam.
Secara ringkasnya, pemimpin Islam
merupakan contoh terbaik dalam mentadbir dan mencorakkan negara mengikut acuan
yang disukai dan dipersetujui Allah s.w.t., maka kerana itulah kumpulan kami
memilih mereka.
5.0 Rujukan
Abdul
Razak Ibrahim, Aini Sulaiman universiti Malaya.
Gelagat Organisasi Edisi Kelapan, Edisi
Bahasa Malaysia.
Penterjemah & Penyunting Stepen P Robbins,
Aini
Hayati, Faridahwatie Mohd Shamsudin, Hasni Che Ismail, Lim Kong Teong, Mohamad
Basir Saud, Nasarudin Zainudin, Norsiah Mat, Nurli Yaakob (2002) Siri Teks STPM Pengajian Perniagaan 1
cetakan kedua : Pearson Malaysia Sdn Bhd.
Muhammad
Ridha Penterjemah Ibnu Ghazali(2002). Kisah
Abu Bakar As-Sidiq khalifah As-Sidiq Cetakan Pertama : Jasman Enterprise.
Mohd
said Ishak (2000) Umar ibn al-khatab
perlaksanan hukum islam : Cetakan Ratu Sdn Bhd Edisi Pertama.
Ahmad
Sufyan Che Abdullah (2006) "Kepimpinan
Islam Dalam Tuntutan Era Globalisasi", dalam Dimensi Pengurusan Islam:
Mengurus Kerja dan Mengurus Modal Insan : (Suntingan: Ab Mumin Ab Ghani,
Fadillah Mansor), Penerbit Universiti Malaya: Kuala Lumpur
" Perang Yamamah"
http://surautaalim.blogspot.com/2010/02/kisah-perang-dan-perjuangan-para.html
" Saidina
Abu Bakar As-Siddiq"
http://www.pamiesz.com/2008/01/saidina-abu-bakar-as-siddiq.html
"Umar Al-Khattab"
http://ms.wikipedia.org/wiki/Umar_Al-Khattab
"Uthman
Affan"
http://en.wikipedia.org/wiki/Uthman_ibn_Affan
"sumbangan khulafa al rasyidin"
“Gereja
Holy Sepulchre”
http://www.sacred-destinations.com/israel/jerusalem-holy-sepulchre-photos/slides/exterior-from-above-c-torie-p.jpg
“Tareq_Al-Suwaidan”
6.0 Lampiran
Gereja Holy Sepulchre di Baitul Maqdis,
Israel
Tariq Suwaidan
[1] Abdul
kaabah – hamba kaabah
[2] Maksud
as-sidiq – yang membenarkan
[3] bermakna memberikan ikrar atau janji setia atau persetiaan.
[4] Michael
H. Hart (dilahirkan pada April 28, 1932 di bandar New York) merupakan seorang
"astrophysicist" dan telah menulis 3 buah buku tentang sejarah and
artikel kontroversi berkenaan berbagai tajuk.
[5] Rom
Timur
[6] Gereja
Makam Suci - Gereja ini adalah gereja Kristian yang terletak dalam tembok Kota
Lama yang terkenal dengan Baitul Maqdis yang merupakan tempat di mana nabi Isa
a.s. pernah tinggal. Gereja Makam Suci juga sering dirujuk sebagai Gereja
Kebangkitan.
[7] pemimpin dilahirkan bukan dicipta
tetapi pengurus boleh dicipta
[8] “Developing
the Leader Within You” , John C.
Maxwell, 2000
[9] Dr Tariq
Mohammed Al-Suwaidan (lahir November 15, 1953) adalah seorang usahawan Kuwait,
pengarang Islam, speaker dan pengarah Alresalah arabsat TV saluran serta
pemimpin Ikhwan Muslimin Kuwati.
No comments:
Post a Comment