KANDUNGAN
|
|
1.0 Pengenalan
1.1 Teknologi Canggih
1.2 Evolusi Teknologi
1.3 Pendidikan Jarak Jauh
1.4 Pendidikan Konvensional/Bersemuka
|
1
2
3
4
5
|
2.0 Latar belakang dan sejarah
pendidikan di Malaysia
2.1 Pendidikan Jarak Jauh
|
6
7
|
3.0 Ciri-ciri perbezaan
3.1 Pendidikan Jarak Jauh & Pendidikan
Konvensional/Bersemuka
|
9
10
|
4.0 Kesamaan dalam PJJ dan Konvensional
4.1 Revolusi Pendidikan Jarak Jauh
4.2 Refleksi perkembangan teknologi
dalam pendidikan jarak jauh
4.2.1
Teras
pendidikan jarak jauh
4.2.1.1
Televisyen
4.2.1.2
Radio
4.2.1.3
Telefon
4.2.1.4
Telekomunikasi
4.2.1.5
Komputer
dan perkakasan
4.2.1.6
Perisian
komputer
4.2.1.7
Internet,
Portal, Laman web, Laman Sosial, Skype
4.2.1.8
Telesidang
4.2.1.9
Emel
|
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
|
5.0 Kesimpulan/Rumusan
|
25
|
6.0 Rujukan/Bibliografi
|
26
|
7.0 Senarai Lampiran
|
27
|
1.0 PENGENALAN
Di zaman teknologi moden yang bersifat
globalisasi, dunia dilihat semakin mencabar, manusia bersaing sesama sendiri
secara positif dengan cara melengkapkan diri dengan berbagai-bagai ilmu
pengetahuan untuk meningkatkan kualiti hidup masing-masing; samada untuk
individu atau diri sendiri atau untuk keluarga tercinta. Di negara maju,
istilah PJJ[1] bukan
lagi merupakan istilah baru malahan sistem terasnya telah diterima hampir di
seluruh pelosok dunia sebagai salah satu cabang pendidikan yang sah dan diakui
setanding dengan bentuk pendidikan yang lain, selari dengan perkembangan pesat
teknologi atau lebih dikenali sebagai ledakan ICT[2]. Apabila
kita renung-renungkan sejarah perkembangan dan keagungan Islam, kaedah
penyampaian maklumat atau pengetahuan secara jarak jauh kepada seseorang atau
kumpulan yang berjauhan telah digunapakai secara meluas pada masa itu.
Rasulullah S.A.W menyampaikan berita tentang kebenaran dan kesucian Islam
kepada Maharaja Habshi di Benua Afrika yang ketika itu menganut agama Kristian.
Perutusan Rasulullah S.A.W menerusi salah seorang panglima baginda telah
menyedarkan Maharaja Habshi tentang kewujudan agama Allah S.W.T yang diturunkan
kepada Rasul pilihan-Nya.
Maka dari sini kita dapat lihat bahawa
sejak dahulu lagi ilmu atau agama Islam dapat disebarkan menerusi surat, manusia, kenderaan
dan sebagainya. Jelaslah bahawa penyampaian maklumat atau penyampaian ilmu
pengetahuan secara jarak jauh ternyata berkesan. Sememangnya, Islam lebih
dahulu sudah mempraktikkannya dalam kehidupan sehari-hari pada zaman
keagungannya.
1.1 TEKNOLOGI
CANGGIH
Merujuk kepada PRPM online[3],
maksud perkataan teknologi itu adalah 1.aktiviti atau kajian yang menggunakan
pengetahuan sains untuk tujuan praktis dalam industri, pertanian, perubatan,
perniagaan, dll[4],
sains gunaan; manakala perkataan canggih bererti hebat, maju, gah, moden dan
sofistikated. Dengan menggabungkan kedua-dua perkataan tersebut, teknologi
canggih merujuk kepada suatu aktiviti atau kajian yang hebat; merujuk kepada
perbincangan tajuk esei ini, suatu alat yang sofistikated atau moden atau
peralatan maju.
1.2 EVOLUSI
TEKNOLOGI
Dengan merujuk kepada PRPM
online, maksud evolusi adalah
1.perubahan atau perkembangan secara beransur-ansur atau sedikit demi sedikit.
Apabila digabungkan kedua-duanya akan menghasilkan suatu perkataan iaitu
perubahan kepada suatu peralatan moden kepada yang lebih sofistikated atau
maju. Kondisi suatu alat itu diambil kira dengan perubahan keupayaannya dari
satu sifat baik kepada yang lebih baik.
Professor
Madya Dr Mansor Fadzil[5] mendefinasikan teknologi atau merujuk
pada keseluruhannya, ICT sebagai kaedah, peralatan dan perisian yang terlibat
di dalam proses penjanaan maklumat, pengumpulan maklumat, pemprosesan maklumat,
penyebaran maklumat dan penyimpanan maklumat. ICT merupakan pembantu proses
interaksi di antara individu. Dengan erti kata lain, ICT telah merevolusikan
persekitaran pembelajaran.
1.3 PENDIDIKAN
JARAK JAUH
Apakah yang dimaksudkan dengan
pendidikan jarak jauh? Istilah pendidikan jarak jauh mempunyai pelbagai versi
walaupun maksudnya tidak banyak berbeza diantara satu dengan yang lain. Dalam
konteks ini, saya merujuk kepada (Rozhan,
1999)[6],
PJJ mempunyai dua ciri utama.
Manakala Professor Madya Dr Mansor
Fadzil pula memberi makna PJJ adalah suatu proses pendidikan dimana sebahagian
besar dari pengajaran dilaksanakan oleh seseorang yang terpisah oleh tempat
dan/atau masa dari pelajar.
Professor
C. Blurton[7] dari
Universiti Hong Kong menyatakan bahawa PJJ adalah suatu situasi dimana pelajar
dan guru terpisah secara fizikalnya, dan pengajaran-pembelajaran di ambil alih
oleh teknologi tunggal atau gabungan ICT.
1.4 PENDIDIKAN
KONVENSIONAL/BERSEMUKA
Pendidikan secara bersemuka merupakan
asas kepada semua pelajar samada di Malaysia atau seluruh dunia dalam
mendapatkan ilmu pengetahuan dalam proses pengajaran-pembelajaran yang sudah
tentu tidak lain dan tidak bukan dilakukan secara bersemuka; iaitu secara
berdepan diantara pelajar dan guru. Contoh paling mudah adalah semasa di
sekolah, tidak kiralah sekolah tadika, rendah atau menengah kerana itulah yang
telah ditetapkan dalam falsafah pendidikan negara. Semua rakyat berhak mendapat
pendidikan asas.
Apabila kita menyebut pengajaran
bersemuka, maknanya pengajar dan pelajar mestilah berdepan antara satu sama
lain. Oleh itu ciri yang utama ialah mereka berada di tempat yang sama, dan
untuk menikmati pembelajaran pelajar mesti berada bersama-sama pengajar sewaktu
pengajar mengajar. Maka kesemua aktiviti pengajaran-pembelajaran berlaku di
satu tempat sahaja, iaitu di kawasan atau ruang pendidikan itu dilaksanakan
(Rozhan, 1999).
2.0 LATAR
BELAKANG DAN SEJARAH PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Sistem
Pendidikan Negara telah mengalami evolusi penting sejajar dengan pembangunan
dan kemampuan negara. Evolusi pendidikan ini telah melalui lima fasa berikut:
- Zaman Pramerdeka (sebelum 1957);
- Zaman Pasca Merdeka (1957-1970);
- Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990);
- Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000); dan
- Zaman Dasar Wawasan Negara (2001-hingga sekarang).
Zaman pramerdeka
(sebelum 1957)[8]
Semasa
pentadbiran British, sekolah-sekolah di Tanah Melayu dipecahkan kepada empat
aliran , iaitu Sekolah Inggeris, Sekolah Melayu, Sekolah Cina dan sekolah
Tamil. Setiap sekolah mempunyai bahasa penghantarnya sendiri dan kurikulum yang
berbeza di antara satu sama lain. Namun menjelang kemerdekaan, timbul kesedaran
untuk mewujudkan satu sistem persekolahan. B eberapa jawatankuasa telah
ditubuhkan untuk mengkaji sistem persekolahan pada masa itu dan menghasilkan
laporan-laporan berikut:
- Laporan Barnes (1951) – menyemak dan memperbaiki keadaan pendidikan kaum Melayu;
- Laporan Fenn-Wu (1951) – menyemak pendidikan kaum Cina;
- Ordinan Pelajaran (1952) – mengesyorkan sekolah kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan kebangsaan; dan
- Laporan Razak (1956) – meletakkan asas bagi perkembangan sistem pendidikan untuk memupuk perpaduan melalui Sistem Pelajaran Kebangsaan untuk semua, Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama serta kurikulum kebangsaan, sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama bagi semua sekolah.
Zaman
Pasca Merdeka (1957-1970) [9]
Sebaik
mencapai kemerdekaan, usaha ditumpukan untuk mewujudkan satu sistem pelajaran
kebangsaan. Sehubungan itu, Ordinan Pelajaran 1957 digubal berdasarkan perakuan
Laporan Razak (1956) yang mengutamakan perpaduan dan menjadi teras Dasar
Pendidikan Kebangsaan. Perakuan Laporan Razak dikaji semula oleh Jawatankuasa
Rahman Talib pada tahun 1960. Laporan jawatankuasa ini menjadi asas kepada
penggubalan Akta Pelajaran 1961 yang menggariskan Bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar utama pada semua peringkat pendidikan serta penggunaan kurikulum dan
peperiksaan yang sama untuk semua pelajar.
Dasar
pendemokrasian pendidikan bermula pada tahun 1962 dengan memberi penekanan
kepada pendidikan percuma untuk semua pelajar. Dasar ini diperluas dengan
mengadakan pendidikan universal selama sembilan tahun apabila peperiksaan
pemilihan masuk ke sekolah menengah dihapuskan pada tahun 1964. Penghapusan
peperiksaan pemilihan ini menyebabkan peningkatan kadar penyertaan ke sekolah
menengah. Kadar ini terus meningkat apabila terdapat perubahan dasar yang
melanjutkan pendidikan universal kepada 11 tahun secara berperingkat mulai
tahun 1992.
Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990)
Dasar
Ekonomi Baru (DEB) adalah satu falsafah pembangunan yang menekankan
keseimbangan antara pembangunan sosial dan perkembangan ekonomi (Universiti
Terbuka Malaysia,
2008). Dalam tempoh ini, pendidikan diberikan keutamaan untuk menangani masalah
ketidakseimbangan dalam masyarakat dengan menyediakan peluang pendidikan yang
sama untuk semua kaum.
Pada
masa ini juga Sistem Pendidikan Kebangsaan mengalami banyak perubahan,
antaranya Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar utama yang
dilaksanakan sepenuhnya pada peringkat menengah di Semenanjung Malaysia dan
Sabah pada tahun 1982, manakala di Sarawak pada tahun 1990. Penggunaan Bahasa
Inggeris sebagai bahasa kedua juga turut diberi tumpuan. Walau bagaimanapun,
selaras dengan Akta Pelajaran 1961, sekolah rendah kerajaan dan bantuan
kerajaan yang menggunakan bahasa Cina atau bahasa Tamil sebagai bahasa
pengantar terus dikekalkan. Mata pelajaran Sivik diperkenalkan bagi menyemai
semangat jati diri di kalangan pelajar. Pendidikan Sains dan Teknikal diberi
lebih penekanan pada peringkat menengah bagi menghasilkan tenaga kerja mahir.
Pada
tahun 1979, semakan semula pelaksanaan dasar pendidikan oleh Jawatankuasa
Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1979) telah menggariskan cadangan
pendekatan dan strategi baru untuk memantapkan sistem pendidikan. Pada tahun
1980-an, peluang pendidikan untuk warganegara turut ditingkatkan dengan
menambahkan kemudahan fizikal dan infrastruktur terutama di luar bandar.
Seterusnya Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah digubal pada tahun 1988 bagi
memperteguh hala tuju dan matlamat pendidikan negara. Falsafah ini menekankan
pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu bagi membentuk pelajar yang seimbang
daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000)[10]
Dekad
terakhir abad ke-20 menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan negara.
Asas perundangan bagi pelaksanaan dasar pendidikan diperkukuhkan melalui
penggubalan dan pindaan beberapa akta yang berkaitan dengan pendidikan,
misalnya Akta Pendidikan 1996; Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996;
Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 dan lain-lain.
Selain
itu, banyak lagi perubahan berlaku dalam bidang pendidikan termasuk:
- Peningkatan akses dalam pendidikan khususnya peringkat tertiari;
- Perkembangan ICT dalam pendidikan termasuk penubuhan Sekolah Bestari pada tahun 1999;
- Menaiktarafkan kelayakan guru-guru daripada sijil kepada diploma;
- Menaiktarafkan Maktab Perguruan Sultan Idris kepada Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI); dan
- Menaiktarafkan Sekolah Menengah Vokasional kepada Sekolah Menengah Teknik.
Zaman Dasar Wawasan Negara (2001-hingga sekarang)[11]
Pada
zaman ini Sistem Pendidikan Kebangsaan diperkemas sejajar dengan perkembangan
dunia teknologi maklumat. Dengan mengambil kira pelbagai perubahan dan cabaran
alaf ke-21, penambahbaikan dan pemantapan sistem pendidikan diperlihatkan dalam
perundangan, dasar dan program utama, antaranya: Akta Pendidikan 1996 (Pindaan
2002); Program Bimbingan dan (Keputusan Jemaah Menteri, 2002); Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilaksanakan pada tahun
2003 (Keputusan Jemaah Menteri, 2002). Bayaran Insentif Subjek Pendidikan
(BISP) diperkenalkan pada tahun 2003; Program j-QAF diperkenalkan pada tahun
2005 dan diperluaskan pada tahun 2006 bagi memastikan murid Islam menguasai
Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain apabila tamat sekolah rendah (Keputusan
Jemaah Menteri, 2003); dan banyak lagi program-program pendidikan diperluas.
Perubahan
paling signifikan dalam sejarah perkembangan pendidikan negara ialah penubuhan
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM) pada tahun 2004. Dengan
pembahagian ini KPM dipertanggungjawabkan kepada pembangunan pendidikan
prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah, matrikulasi dan pendidikan guru.
2.1 PENDIDIKAN
JARAK JAUH
Pakar sejarah PJJ telah bersetuju
bahawa PJJ kini sudah berusia lebih dari 100 tahun. Institusi PJJ dimulakan
pada pertengahan kurun ke sembilan belas. Mengikut kajian, Isaac Pittman
memulakan kursus “Trengkas” secara pos dalam tahun 1840 dan pengajaran bahasa
melalui pos bermula di Jerman dalam tahun 1856 (Yusuf Hashim dan Sharifah
Alwiah Alsagoff, 1999).
Berdasarkan teknologi yang digunakan,
PJJ telah melalui empat generasi, iaitu Generasi 1 : Teknologi bahan cetak
melalui pos, Generasi 2 : Teknologi melalui siaran udara, Generasi 3 :
Teknologi berasaskan komputer dan yang terakhir, Generasi 4 : Teknologi
interaktif : Internet, Sistem Pengurusan Pembelajaran.
Secara Keseluruhannya, teknologi
berikut telah digunakan di dalam PJJ di seluruh dunia antaranya :Penggunaan
bahan cetak, radio, televisyen, pita, komputer peribadi, rangkaian komputer dan
persekitaran pembelajaran interaktif.
Manakala, secara amnya juga, di
Malaysia PJJ lebih dahulu dikenali menerusi kursus gaya pos pada pertengahan
tahun 1960-an. Di antara Institusi awal yang memperkenalkan PJJ cara ini adalah
Raffles College, MCC[12],
Maktab Adabi dan Maktab Federal (Yusuf Hashim dan Sharifah Alwiah Alsagoff,
1999). Di peringkat Universiti, USM telah memulakan program pertama ala PJJ
iaitu “Pengajian Luar Kampus” pada tahun 1971. Lebih kurang 20 tahun kemudian, beberapa
IPTA lain telah mengikut jejak tersebut dan menawarkan program PJJ
masing-masing. IPTS menyusul selepas itu dengan program PJJ mereka.
3.0 CIRI-CIRI
PERBEZAAN
3.1 PENDIDIKAN
JARAK JAUH & PENDIDIKAN KONVENSIONAL/ BERSEMUKA
Kita telah mengetahui definisi PJJ dan
PKB[13]
secara ringkas sebelum ini. Kita juga telah mengenalpasti sejarah kedua-duanya.
Jadi, bagaimana pula dengan ciri-ciri perbezaan diantara PJJ dan PK/B.
Di antaranya adalah :
v
Sama
ada ia adalah pendidikan bersemuka atau tidak
v
Statik
atau dinamik
v
Tempat
tertutup atau tempat terbuka
v
Pelajar
terhad atau tidak terhad
v
Kekangan
masa atau tiada kekangan
v
Teknologi
tunggal atau gabungan ICT
Ciri yang paling utama antara
kedua-duanya adalah sama ada pengajaran-pembelajaran secara bersemuka atau
tidak. Ini adalah keypoint utama dalam perbincangan ini kerana ia akan
dikaitkan dengan teknologi canggih masa kini yang membolehkan ciri ini tidak
lagi relevan dengan situasi PJJ di mana pengajaran-pembelajaran bersemuka boleh
dilakukan dengan menggunakan teknologi canggih.
4.0 Kesamaan
dalam PJJ dan PKB.
Apakah
yang dikatakan kesamaan dalam PJJ? Dengan erti kata lain, proses
pengajaran-pembelajaran mampu dilaksanakan walaupun tidak sepenuhnya serupa,
tetapi ciri-ciri kesamaan itu wujud di kedua-duanya. Dalam kes ini, mampukah
teknologi canggih menjadi platform kepada PJJ menyerupai PKB iaitu pengajar dan
pelajar boleh disatukan menerusi satu medium yang sofistikated. Bersemuka juga,
tetapi dalam format yang sedikit berbeza. Tujuannya adalah untuk membuktikan
bahawa teknologi canggih membuka peluang kepada pengajar dan pelajar bersemuka
seperti juga dalam PKB. Dengan jelas sekali, kesamaan itu hadir dan perbezaan
itu tiada lagi membelenggu prinsip asas PKB.
Biarpun
dimana sahaja, dengan media yang sesuai, pengajaran-pembelajaran mampu
dilaksanakan berlandaskan teknologi canggih yang digunakan secara meluas kini
dalam proses PJJ. Ia akan di bincangkan dengan lebih lanjut dalam tajuk teras
PJJ.
4.1 Revolusi Pendidikan
Jarak Jauh
Apa yang dimaksudkan dengan revolusi?
Merujuk kepada PRPM online, maksudnya adalah “perubahan yg menyeluruh dan
mendadak”. Jadi, dengan menyatukan kedua-dua perkataan, dapatlah kita fahami
bahawa revolusi PJJ bererti perubahan mendadak dan menyeluruh sedang melanda
sistem PJJ dan ia masih berevolusi sehingga kini. Sejajar dengan perkembangan
ICT di negara kita sendiri, PJJ kini makin relevan dalam opsyen untuk
melanjutkan pelajaran ke peringkat tertier. Ia merupakan suatu pilihan bagi
semua yang bersetuju dengan kesesuaiannya terutama golongan bekerja.
Konsep PJJ pada hari ini telah berubah
dari perspektif lokasi kepada perspektif kaedah. Ia juga telah berubah dari
segi kaedah pembelajaran dari tumpuan kepada pengajar, kepada ke arah pelajar.
PJJ member ruang yang luas kepada pelajar untuk memilih pendekatan pembelajaran
mengikut kemahuan sendiri. Sebagai contoh, seorang pelajar yang tinggal
berhampiran dengan UiTM boleh memilih untuk menjadi pelajar USM bukan kerana
tidak layak untuk menjadi pelajar di UiTM tetapi kerana beliau memilih untuk
belajar sendiri dan merasakan tidak perlu menghadiri kelas pertemuan bersemuka
seperti pelajar-pelajar lain di UiTM.
4.2 Refleksi
perkembangan teknologi dalam pendidikan jarak jauh
Sekali lagi saya merujuk kepada kamus
online iaitu PRPM online untuk membantu saya menafsir maksud perkataan
tersebut. Refleksi atau reflection merupakan perkataan yang saya guna untuk
mengambarkan bahawa refleksi teknologi member kesan kepada sistem PJJ pada masa
kini. Dunia tanpa sempadan melonjakkan terus PJJ sebagai satu cabang pendidikan
yang digemari ramai pada masa kini. Ini terbukti dengan permohonan kemasukan ke
IPTA awam untuk program PJJ semakin meningkat tahun demi tahun. Sila rujuk
Lampiran 1.
4.2.1 Teras pendidikan
jarak jauh
Teras atau core PJJ merupakan platform
ICT dengan pelbagai media elektronik digunapakai sejak dari sejarah bermulanya
PJJ sehinggalah ke hari ini, ke saat ini. Sila rujuk lampiran 1.
4.2.1.1 Televisyen
Televisyen digunakan dengan meluas
untuk medium pembelajaran kerana ia mempunyai gambar dan suara. Ia seolah-olah
pengajar bersemuka dengan pelajar tetapi dalam interaksi satu arah sahaja.
Namun demikian, ia masih lagi sesuai digunakan di sekolah-sekolah sebagai satu
sistem sokongan kepada sistem pembelajaran yang sudah dirangka lebih awal. Televisyen
pendidikan berkembang pesat pada sekitar 1960-an dan menjelang tahun 1970-an,
station pendidikan tumbuh umpama cendawan lepas hujan (Carnegie, 1979). Pada
masa kini, rupa bentuk yang pelbagai dan ciri-ciri yang disesuaikan dengan
situasi semasa, televisyen kini sudah menjadi Internet –TV. Ia sudah berfungsi
dalam mekanisme interaktif dua arah dan bukan lagi tunggal.
Dengan menggunakan pemain video atau
cakera video, pelajar boleh menonton video pengajar yang telah dirakamkan lebih
awal untuk tujuan ulangkaji pelajaran pada masa sendiri dirumah atau di
mana-mana sahaja tempat yang ada televisyen.
4.2.1.2 Radio
Penggunaan radio telah dikenalpasti
seawal tahun 1930-an tetapi ia lebih digunapakai oleh pihak tentera sebagai
medium perhubungan suara. Perkembangan pesat set televisyen di rumah kita
bergerak sejajar dengan perkembangan radio. Lalu muncullah stesen radio
pelbagai yang menawarkan pelbagai perkhidmatan sebagai contoh hiburan, sosial,
berita, sukan, politik, dunia dan malah pendidikan menerusi radio juga bergerak
seiring dengan penggunaan media seperti pita rakaman, dan kini audio-cd, dan
juga format-format lain audio yang boleh dimainkan samada menerusi radio
konvensional ataupun program radio atau perisian radio di dalam komputer anda.
Maka, radio juga mendapat manfaat
daripada perkembangan ICT dan bertukar menjadi medium audio yang sangat
berkuasa kini. Dengan kata lain, radio boleh digunakan sebagai medium merakam
sebarang jenis audio, dan kini apabila pelajar berjumpa dengan pengajar dan
memohon penjelasan secara ringkas, pelajar tidak perlu lagi menulis kerana
hanya perlu membawa perakam suara ketika berjumpa pengajar untuk memudah cara
pembelajaran secara sendiri kelak.
4.2.1.3 Telefon
Hampir semua orang sedar kepentingan
telefon pada masa kini. Dari yang sebesar beg briefcase suatu masa dahulu
sehinggalah sebesar-besar tapak tangan orang dewasa, telefon memainkan peranan
penting dalam evolusi teknologi kini. Ada
berbagai jenis telefon dari yang berbentuk analog mahupun digital. Analog
mungkin tidak berapa digunakan lagi kini, tetapi masih relevan. Yang pasti,
perkembangan dunia digital teknologi memberi kesempatan kepada media audio;
telefon (yang kini sudah berfungsi seperti televisyen) menerajui sistem komunikasi masa kini. Dengan
perkembangan jaringan dan telekomunikasi dunia, 1G, 2G, 3G dan kini 4G bukanlah
lagi omongan kosong atau mimpi disiang hari kepada seluruh populasi manusia.
Sistem interaktif dua hala yang menggabungkan bukan sahaja suara tetapi juga
visual, memberi satu lagi platform untuk PJJ meluncur ke hadapan dan memberikan
gambaran bahawa ilmu pengetahuan kini hanya dihujung jari sahaja.
Kita patut berterima kasih kepada Alexander Graham Bell.[14]
4.2.1.4 Komputer dan
perkakasan
Evolusi komputer juga tidak kurang
hebatnya, dari sebesar bilik empat segi, kini komputer boleh dimasukkan kedalam
beg sandang dan pelajar sudah boleh ke USM untuk kelas sidang video, atau boleh
ke taman tasik untuk menonton sidang video secara langsung, ataupun boleh
sahaja memuat turun fail video sidang tersebut dan tonton dengan serta-merta.
Bukan setakat berseorangan, malah dengan kawan-kawan sekuliah juga, pelajar
mampu untuk melalui proses pendidikan jarak jauh dengan syarat ada mempunyai
akses ke internet.
4.2.1.5 Perisian
komputer
Perisian komputer adalah nadi kepada
komputer dan tanpanya, komputer hanyalah sebuah gadget tidak berguna. Ia
umpama, sebuah kereta tanpa tayar, stereng ataupun brek. Namun tidak dinafikan,
dengan perkembangan teknologi pada masa kini, banyak perisian-perisian yang
boleh menyokong PJJ secara tidak langsung. Perisian, internet explorer,
Microsoft word, pemain video, pemain audio dan lain-lain lagi membantu dalam
memperkemaskan lagi sistem PJJ.
4.2.1.6 Internet,
Portal, Laman web, Laman Sosial, Skype
Internet
pada asalnya merupakan . Sila rujuk lampiran 2. Sila rujuk lampiran 3.
Kewujudan internet d negara ini
bermula apabila Rangkaian Komputer Malaysia (Rangkom)diwujudkan pada
tahun 1987. Sungguhpun demikian, MIMOS yang ditubuhkan pada tahun1985 telah
memainkan peranan penting dalam merealisasikan perkhidmatan internet kerana projek
RangKom terbesar menjadi projek “Joint Advanced Research Integrated
Network”atau dikenali sebagai rangkaian bersepadu “JARING” pada taun 1991.
Projek inimempromosikan pertukaran maklumat dan pembangunan pangkalan data
melalui capaianinternet dengan kos yang tidak membebankan. Negara kita
memasuki era internet apabila JARING menjadi Internet Service Provider
(ISP)yang pertama, diikuti oleh TMNet sebagai ISP kedua pada tahun 1996, MAXIS,
ISP ketigadan Time Telekom dan ISP keempat pada tahun 1999. Dianggarkan pada
bulan November tahun 1999 terdapat hampir 630,000 orang pelanggan internet
di Malaysia dan meningkat ke1,157,384 orang pada tahun 2000 (Malaysia, 2001).
Internet terus berkembang di negara ini bukan sahaja daripada peningkatan
capaian oleh orang ramai, malah dari segi teknologidalam pendidikan juga
mengaplikasikan teknologi ini.Pada tahun 2007, Telekom Malaysia Bhd (TM) dan
Verizon Business hari ini memeteraiMemorandum Persefahaman (MOU) bagi meninjau
kemampuan menubuhkan Hab InternetProtokol (IP) Malaysia. MOU ini menyokong
agenda kebangsaan Malaysia bagimembolehkan syarikat-syarikat Malaysia
memanfaatkan kemampuan komunikasi IP termaju.Melalui perjanjian ini membolehkan
Malaysia sebagai hab Internet rantau Asia-Pasifik, untuk syarikat-syarikat
dalam negara mendapat manfaat daripada perkhidmatan IP tempatan.Dengan
penubuhan hab tersebut bersama Verizon Business, syarikat-syarikat milikan
asingdan tempatan yang berada di Malaysia berpeluang menggunakan teknologi
rangkaian IPtermaju serta membuat persediaan untuk perkhidmatan komunikasi masa
depan. Ini adalahkerana Rangkaian IP Verizon Business adalah salah satu
rangkaian IP terbesar dan palingdisegani dalam industri dan salah satu daripada
syarikat rangkaian Tahap-1 yang palingtersohor di dunia. Ini terdiri daripada 3
angka utama Sistem Autonomous (AS), iaitu AS701 untuk rangkaian IP Amerika
Utara, AS702 untuk rangkaian IP Eropah, Timur Tengah danAfrika (EMEA) dan AS703
untuk rangkaian IP Asia Pasifik (APAC).
Perkongsian ini akan menghasilkan penjimatan
kos yang signifikan bagi TM dan PembekalKhidmat Internet (ISP) lain kerana
pertanyaan dan lalu-lintas Internet hanya terbatas dalamnegeri. Selain itu,
pengguna Internet mampu mengakses tapak web antarabangsa denganlebih cepat. Di
samping itu, permuafakatan ini akan membuka ruang baru dalam perkongsianlaluan
Internet ke Malaysia oleh para pembekal ISP Tahap-1 seperti dari Korea, Jepun,
Chinadan India , sekali gus memantapkan lagi kedudukan Malaysia sebagai hab IP
utama di rantauini dengan kemampuan setanding negara-negara yang telah terlebih
dahulu menempa nama dirantau ini. Kepesatan penggunaan internet yang berkadaran
dengan komputer telahmeningkat dari setiap tahun di seluruh dunia seperti di
lampiran 3.
Memandangkan bertambahnya permintaan
untuk ruang alamat internet, kerajaan akanmempertimbangkan keperluan untuk
menukar rangkaian internet Malaysia
daripada teknologiInternet Protocol Version 4 (IPv4) kepada Internet Protocol
Version 6 (IPv6). Ini jelasmenunjukkan Malaysia tidak ketinggalan dalam teknologi
ICT khususnya dalam penggunaaninternet yang semakin ramai penggunanya pada masa
kini.
4.2.1.7 Telesidang
Jenis-Jenis Penggunaan Telesidang
Video (Video Conferencing)[15] :
a. Virtual atau Candid Classroom
- Seperti face-to-face lecture, cuma tidak semua pelajar yang akan dapat dipaparkan di skrin
- Sesuai untuk persembahan maklumat yang bersifat didatic (penerangan) di mana pensyarah atau guru akan bercakap secara terus ke arah kamera
video bersama paparan imej (less-lecturing, more demonstrating)
- Djalankan di bilik yang lengkap dengan peralatan serta kehadiran sebilangan pelajar pada kawasan tertentu yang sama atau berlainan kedudukan
- Keberkesanan bergantung kepada tahap motivasi para pelajar, kebolehan pelajar mencatat nota dengan baik dan kebolehan bekerja dengan bahan teori serta teknikal
b. Studio-Produced Videoconferences
- Tiada pelajar dan pensyarah yang hadir
- Rakaman awal ke atas pengajaran telah disediakan terlebih dahulu
- Seperti TV pendidikan
c. Point-to-Point atau Multi-Site
- Penggunaan telesidang video secara meluas di mana ianya boleh dilakukan di banyak kawasan remote yang lain
- Penggunaannya meluas untuk in-service training
a. Virtual atau Candid Classroom
- Seperti face-to-face lecture, cuma tidak semua pelajar yang akan dapat dipaparkan di skrin
- Sesuai untuk persembahan maklumat yang bersifat didatic (penerangan) di mana pensyarah atau guru akan bercakap secara terus ke arah kamera
video bersama paparan imej (less-lecturing, more demonstrating)
- Djalankan di bilik yang lengkap dengan peralatan serta kehadiran sebilangan pelajar pada kawasan tertentu yang sama atau berlainan kedudukan
- Keberkesanan bergantung kepada tahap motivasi para pelajar, kebolehan pelajar mencatat nota dengan baik dan kebolehan bekerja dengan bahan teori serta teknikal
b. Studio-Produced Videoconferences
- Tiada pelajar dan pensyarah yang hadir
- Rakaman awal ke atas pengajaran telah disediakan terlebih dahulu
- Seperti TV pendidikan
c. Point-to-Point atau Multi-Site
- Penggunaan telesidang video secara meluas di mana ianya boleh dilakukan di banyak kawasan remote yang lain
- Penggunaannya meluas untuk in-service training
4.2.1.8 Emel
Emel
atau mel elektronik merupakan suatu gentian kepada mel biasa yang menggunakan
setem dan seorang posmen atau penghantar surat
kepada orang yang tertentu, yang nama dan alamatnya ada ditulis di atas surat tersebut. Ia
mengambil masa untuk sampai dan kadang-kadang ia tidak sampai kepada orang yang
berkenaan. Ini semua gara-gara kecuaian manusia ataupun posmen tidak lagi mahu
menghantar suratnya.
Mail Elektronik (E-mel) merupakan
antara perkhidmatan internet yang digunakan denganmeluas. Selain itu, listservs,
Newsgroups dan Chat juga merupakan perkhidmatan internetyang
membolehkan kita berkomunikasi. Sesiapa sahaja boleh berkomunikasi antara
satusama lain dengan menggunakan komputer yang dihubungkan dengan internet.
Melalui kajianHampton (2000) terhadap 40,456 responden di Amerika Syarikat.
Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan positif antara
penggunaan e-mel. Kajian menunjukkan semakinkerap seseorang menggunakan
internet maka semakin kerap mereka berhubung dengan rakanatau -saudara melalui
e-mel. Ini jelas menunjukkan penggunaan e-mel dapat membentuk isolasi
masyarakat.
Melalui penggunaan e-mel juga, guru
dengan pelajar boleh menyertai kumpulan perbincangan untuk bersoaljawab,
bincang soalan dan berkongsi pengalaman serta pengetahuan. Antara aktiviti yang
boleh dilakukan oleh guru dengan mengunakan e-mailialah (Zulkifli, 1998):
i.Berkomunikasi secara dalaman dan
luaran sesama guru, ibu-bapa, pelajar, dan pihak jabatan serta
kementerian.
ii.Mendapatkan khidmat nasihat pakar
dan bantuan teknikal.
iii.Berkongsi dan bertukar pendapat
berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran ;teknik pengajaran
terbaik, idea kreatif dan inovatif, latihan dan penilaian, bahan bantu
mengajar dan sebagainya.
iv.Menghubungi agensi pusat dan swasta
serta institusi pendidikan lain mengenaisesuatu program dan polisi yang di
gunakan khususnya dalam menyelesaikansesuatu masalah yang timbul.
Antara aktiviti yang boleh dilakukan
oleh pelajar melalui e-mail ialah:
i.Berkongsi menjalankan sesuatu projek
dengan pelajar di sekolah-sekolah lain.
ii.Berbincang dengan rakan dari
kalangan berbagai budaya dan latar belakangnegara mengenai berbagai isu semasa.
iii.Mengalakkan perkembangan bahasa
terutama bahasa Inggeris melaluikomunikasi dengan rakan pena di luar negara.
iv.Memperolehi bahan dan teknik di
dalam menyelesaikan sesuatu masalah pelajaran secara "on-line".
KESIMPULAN/RUMUSAN
ICT telah berjaya merevolusikan
pendidikan, khususnya PJJ. Melalui ICT, institusi pendidikan boleh membangunkan
satu sIstem pembelajaran yang fleksibel serta berorientasikan pelajar. Sistem pembelajaran
ini perlu mengambil kira pengalaman, kemahiran, keupayaan keseluruhan dan sikap
pelajar disamping kekangan teknologi ICT yang wujud pada masa ini. PJJ boleh
memainkan peranan membantu Negara mencapai sebahagian daripada Wawasan 2020
khususnya di dalam membangunkan k-pekerja. ICT dan pembelajaran digital
(melalui PJJ) telah tiba dan akan berada bersama kita, terpulangkan kepada kita
untuk memaksimumkan keberkesanan penggunaannya.
RUJUKAN/BIBLIOGRAFI
RUJUKAN/BIBLIOGRAFI
http://www.unesco.org/education/educprog/lwf/dl/edict.pdf
http://prpm.dbp.gov.my/
(kamus)
http://www.scribd.com/doc/4762752/PERANAN-ICT-DALAM-PENDIDIKAN
http://www.project2061.org/publications/sfaa/online/chap7.htm
http://www.downes.ca/post/217
http://eprints.oum.edu.my/347/1/prof_mansor_peranan.pdf
http://www.penerbit.utm.my/onlinejournal/41/E/JTDIS41E5.pdf
http://www.internetworldstats.com/asia/my.htm
http://www.mohe.gov.my/web_statistik/statistik_pdf_2008_05/ipta_2-11.pdf
http://www.statistics.gov.my/portal/download_Population/files/BPD/msia_broadage_1963-2011_301111.pdf
http://www.usm.my/index.php/ms/papercutting/8779-pppjj-usm-sambut-ulang-tahun-ke-40.html
http://www.kuis.edu.my/ictconf/proceedings/209_integration2010_proceedings.pdf
http://kulanzsalleh.com/sejarah-perkembangan-sistem-pendidikan-di-malaysia/
http://smkdpk.com/forum/index.php?topic=2805.0;wap2
Abdullah
Sani Yahaya (2003). Perkembangan
Pendidikan di Malaysia. Bentong, Pahang: PTS Pub & Distributor
Sdn. Bhd.
Fadzilah bt Abdullah (1996). Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Kuala Lumpur:
As Noordeen.Laporan Jawatankuasa Kabinet (1984). Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran. Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Sufean Hussin (2002). Dasar Pembangunan Pendidikan Malaysia. Teori dan Analisis. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Sheela Abraham (1993). Sejarah Perkembangan Negara. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Tajul Ariffin Bin Nordin (1993). Perspektif Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Tengku Anuar (1990). Pengetahuan Kenegaraan Malaysia. Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.
SENARAI LAMPIRAN
1.
Perubahan teknologi masa kini
2.
Statistik kunjungan laman web oleh pengunjung secara
global pada tahun 2006
3.
Statistik pengguna internet (1983-2000)
4.
LAMPIRAN 1
LAMPIRAN 2
LAMPIRAN 3
LAMPIRAN 4
[1] Pendidikan Jarak Jauh
[2] Information & Communication
Technology ( Teknologi Maklumat & Komunikasi )
[3] Pusat Rujukan Persuratan Melayu
[4] dan lain-lain
[5] Prof (OUM) dalam Ucap Utama
Konvensyen Teknologi Pendidikan Malaysia
ke 16
[6] Pertama
: Segala pengajaran pembelajaran yang dijalankan secara formal dapat
dilaksanakan dan disalurkan melalui jarak jauh, iaitu dalam keadaan pelajar
terpisah daripada pengajar;
Kedua : tanggungjawab pembelajaran dipikul
oleh pelajar sepenuhnya, iaitu dengan belajar ikut masa sendiri.
[7] Prof menyumbangkan Laporan Maklumat
& Komunikasi kepada UNESCO's pada tahun 1999.
[8] Sumber
dipetik daripada kulanz salleh
(blogger) http://kulanzsalleh.com/about/
[9] Sumber
dipetik daripada kulanz salleh
(blogger) http://kulanzsalleh.com/about/
[10] Sumber
dipetik daripada kulanz salleh
(blogger) http://kulanzsalleh.com/about/
[11] Sumber
dipetik daripada kulanz salleh
(blogger) http://kulanzsalleh.com/about/
[12] Malaysian Correspondence
College
[13] Pendidikan Konvensional/Bersemuka
[14] Pada tahun 1876, di
usia 29 tahun, beliau telah mencipta telefon dan setahun kemudian, beliau
memulakan syarikat telefonnya sendiri iaitu Syarikat telefon Bell.
[15] Sumber oleh Fiona Laura Ak Edwin Duat di http://smkdpk.com/forum/index.php?topic=2805.0;wap2
No comments:
Post a Comment